Czy bieganie czyni Cię mądrzejszym? Badania mówią, że tak. Udowodniono, że regularne ćwiczenia biegowe (przynajmniej 30 minutowe) powodują 5-10% poprawę w funkcjach kognitywnych naszego mózgu. 

Wciąż Ci się nie chce? Przekonaj siebie i każdego z Twojej rodziny czy znajomych do podniesienia czterech liter z kanapy. Wystarczy włożyć buty! Jeśli jednak szukasz kolejnych fascynujących faktów na temat biegania i jego wpływu na rozwój umysłu - zrelaksuj się, bo właśnie znalazłeś wyczerpujące źródło motywacji.

1. Wyostrzenie uwagi

Chorobą naszych czasów jest brak efektywnego skupienia uwagi. Nadmiar napływających do nas ze wszystkich stron informacji angażujących zmysły - czasami wszystkie jednocześnie - powoduje tłok, zmęczenie i zwyczajną niechęć naszego mózgu do poświecenia się jednej czynności. Potraktuj bieganie jak pigułkę atencji. Według dr Johna Ratleya, autora ksiazki „Spark - The Revolutionary New Science of Exercise and the Brain”, już 2-3 godziny po bieganiu jest zauważalna znaczna poprawa uwagi. Wynika z tego, że ruch przed wyjściem do szkoły, pracy lub przed spotkaniem pomaga Ci pozostać skupionym na celach i pracować na optymalnych obrotach Twojego mózgu. Jeśli podejmiesz wyzwanie 30 minutowego wysiłku przed pójściem do biura zauważysz pozytywną zmianę w zmaganiu się z codziennymi, nużącymi obowiązkami. 

2. Lepsza pamięć

The Journal of American College of Sports Medicine opublikował eksperyment przeprowadzony na 21 studentach z University of Illinois. Zostali oni poproszeni o zapamiętanie ciągu liter, a następnie o ich wybieranie z przedstawionej im listy. Po wykonaniu tego zadania, byli zobowiązani do zrobienia jednej, wybranej czynności:
• siedzenia cicho,
• podnoszenia ciężarów,
• ćwiczeń na bieżni.
Po tej „przerwie” musieli ponownie przystąpić do przeszukiwania kolejnych list znaków. Stwierdzono, że studenci, którzy biegali na bieżni byli dokładniejsi i szybsi w odpowiedziach, w porównaniu do tych, którzy po prostu usiedli lub podnosili ciężary. Bieganie górą! Dlaczego? Czytaj dalej.

3. Neurony, czyli większa wydolność do myślenia

Trochę neurobiologii: odkryta cząsteczka mózgu zwana FNDC5 i wydzielany przy jej pomocy hormon iryzyna, pobudza do pracy specyficzny rodzaj tkanki tłuszczowej - zdolnej do wytwarzania ciepła podczas spalania tłuszczów. Okazało się, że ten sam hormon również stymuluje mózg do tworzenia nowych neuronów oraz połączeń między nimi. Mózg przyzwyczajonego do regularnego wysiłku organizmu ma więc większą wydolność i większe możliwości do uczenia się. Zdaniem dr Bruce’a Spiegelmana, profesora biologii raka w Harvard Medical School, takie procesy chronią nas przed pojawieniem się symptomów niektórych chorób układu neurologicznego.

Ewidentnie samo efektywne planowanie dnia, kiedy regularnie trenujesz już zmusza Twój umysł do maksymalizacji wydajności. Nauka zgadza się z tym spostrzeżeniem. Bieganie poprawia wydolność Twojej kory przedczołowej odpowiedzialnej za organizowanie, planowanie, zarządzanie zadaniami i tzw. multitasking.

Możesz sobie także nie zdawać tego sprawy, że to całe bieganie wymaga od naszego mózgu wykonania konkretnych „akcji”. To jest ogromne ćwiczenie mentalne! Zauważ, że w czasie biegu musisz podnieść nogi, stanąć na stopie i utrzymać równowagę co wymaga niesamowitej współpracy ze strony naszych mięśni. Do tego potrzebne są sygnały nerwowe. A to przecież Twój mózg wysyła impulsy o tym, jak szybko musisz biec, którą drogę wybrać czy gdzie jesteś w danym momencie. Żeby nie rozwlekać się na temat złożoności procesów zachodzących w głowie podczas biegania, podstawowy wniosek potwierdza, że im większy wysiłek fizyczny podejmujesz tym bardziej przyzwyczajasz swój mózg do szybkiego przetwarzania informacji. Jeśli dotychczasowe czytanie tego artykułu sprawia, że masz ból głowy, radzę pomyśleć nad „podkręceniem śrubki” i zmianą planu treningowego :)

4. Glikogen, czyli więcej paliwa

The Journal of Physiology opublikowało badanie przeprowadzone przez naukowców z Japonii o tendencji mózgu do "superwynagradzania" sobie spadku poziomu glikogenu w czasie kilku godzin po intensywnym wysiłku. Naukowcy idąc dalej, dokonali kolejnego interesującego odkrycia: sam bazowy poziom glikogenu w mózgu wzrasta wraz z regularnym wykonywaniem intensywnych treningów. Wniosek? Im wyższy poziom bazowy glikogenu (w mózgu), tym więcej mamy „paliwa’, a tym samym nasz mózg ma więcej energii.

5. Bieganie = kreatywne myślenie

W badaniu przeprowadzonym przez Davida Blanchette’a i współpracowników, którzy mierzyli ewentualny wpływ ćwiczeń aerobowych na kreatywność, stwierdzono, że wykonywanie umiarkowanych ćwiczeń aerobowych jest w stanie rzeczywiście zwiększyć potencjał twórczy. Sugerowali oni również, opierając się na wynikach swoich badań, że trening miał największy wpływ na kreatywność po 2 godzinach od jego zakończenia.

Ale jak dokładnie bieganie pomaga poprawić kreatywność? Według dr Keith Sawyer, jeśli spędzasz czas na takich aktywnościach jak chodzenie lub bieganie, Twój umysł ma czas na relaks. Dzięki temu gdy wrócisz do zadania to łatwiej będziesz w stanie połączyć nieoczywiste idee. Ponadto podczas treningu Twoje ciało wyrzuca z siebie kortyzol (hormonu stresu), a gdy już to zrobi, pozwalasz mózgowi na swobodny przepływ twórczych idei.

6. Depresja nie ma szans

Endorfiny! To one dbają o dobry humor mózgu będąc odpowiedzialnymi za działanie serotoniny i noradrenaliny -neuroprzekaźników samopoczucia. Jak możesz się spodziewać depresja ma bardzo niekorzystny wpływ na mózg. Blokuje jego funkcje i upośledza pamięć. Biegając regularnie można walczyć z depresją bez konieczności uciekania się do chemii jaką jest Prozac, Zoloft czy Lexapro. Poza tym, dzięki ćwiczeniom, ”leczenie" ma działanie długoterminowe - bez skutków ubocznych.

7. Spowolnienie starzenia się mózgu

Mózg starzeje się, ponieważ:
• wolniej zachodzi lub całkowicie zanika proces neurogenezy (powstawania nowych komórek nerwowych),
• zmniejsza się wielkość hipokampa (obszaru mózgu, który jest odpowiedzialny za uczenie się i pamięć).

Dobra wiadomość jest taka, że biegając przeciwdziałasz skutkom wieku i związanym z nim spadkiem funkcji umysłowych. W badaniu porównawczym przeprowadzonym pomiędzy sportowcami w średnim wieku i nie-sportowcami w średnim wieku stwierdzono, że te pierwsza grupa ma większą plastyczność i wydajność neuronową.

W innych badaniach przeprowadzonych w roku 1999 w Gage Lab (w Salk Institute) na myszach, stwierdzono, że te, które ćwiczyły, miały o 50% więcej nowych neuronów niż te, które prowadziły „siedzący” tryb życia. W 2005 roku badania powtórzyła dr Henriette van Praag. Odkryła, że u aktywnych myszy nie tylko można doliczyć się większej ilości nowych neuronów, ale sam proces neurogenezy jest u nich o 50% bardziej wydajny. Oprócz pomagania w przechowywaniu informacji i zachowaniu wspomnień, bieganie pomaga również zapobiegać demencji związanej z wiekiem. Choroby neurodegeneracyjne, takie jak choroba Alzheimera, wpływają na hipokamp odpowiedzialny za konsolidację nowych wspomnień, ich nawigację, reakcję emocjonalną i orientację przestrzenną. Efektywny wzrostu neuronów w znacznym stopniu przyczynia się do zapobiegania lub spowalniania niszczących procesów demencji.

8. Większy mózg?

Większy mózg, mówisz? No tak! Chodzi o jego konkretny obszar. Badania przeprowadzone na myszach laboratoryjnych wykazały wzrost wielkości mózgu, a konkretnie śródmózgowia (większy o 13%), po poddaniu aktywności regularnego biegu. To ​​odkrycie sugeruje, że bieganie może poprawić słuch i wzrok człowieka, które są kontrolowane właśnie przez śródmózgowie.

9. Zero stresu!

Ludzie zestresowani łatwo odczuwają zmęczenie i jestem pewna, że wiesz, jak trudno jest wtedy trafnie myśleć. Stajemy się wtedy zapominalscy, pobudliwi, jacyś tacy… humorzaści. Na szczęście bieganie może pomóc pokonać stres i zmniejszyć uporczywe psychiczne zmęczenie. Zachodzące procesy pozwolą Ci zachować skupienie i podejmować właściwe decyzje po treningu. Wysiłek poprawia samopoczucie, a wydzielane podczas rygorystycznej aktywności fizycznej hormony  pozostawiają mózg bez szansy na stres. Dowód? Jeśli czytałeś to, co powyżej, już wiesz :)

 

No, czyli jak?

Teraz już widzisz i jest to dla Ciebie rzeczą oczywistą, że poprzez ćwiczenia poprawiasz nie tylko ogólną kondycję fizyczną, ale również psychiczną. Rozwijasz w sobie pozytywne nastawienie do świata, czujesz się szczęśliwszy i pewny siebie, a Twój mózg może więcej, więcej i… więcej! Może bieganie nie sprawi, że będziesz tak mądry jak Einstein, ale jest to z pewnością jest to jeden z najlepszych sposobów na poprawę nie tylko fizycznego i psychicznego samopoczucia, ale także zdrowia Twojego mózgu. Więc - pracuj nad nim na optymalnym poziomie, utrzymując go w doskonałej formie!

Ruszaj się. Idź i zacznij biec! Jak zacząć? Podpowiada Mateusz Jasiński.

I jeśli spodobał Ci się artykuł, proszę, nie zapomnij się nim podzielić.

Dyskusja

Wysyłając dane z tego formularza akceptujesz politykę prywatności Mollom.

Wysłane przez Fitnesska (niezweryfikowany) w pon., 2016-07-11 16:38

Jest ok

Wysłane przez Łuk (niezweryfikowany) w pon., 2017-03-20 09:10

Świetny artykuł.

Wysłane przez Biegacz (niezweryfikowany) w śr., 2017-05-31 19:21

Bardzo fajny artykuł. Poparty badaniami, konkretnymi przykładami. Świetnie się czyta!

Wysłane przez Macko (niezweryfikowany) w ndz., 2017-07-23 13:22

Potwierdzam. Dzięki temu że zacząłem biegać, udało mi się wygrać z depresją. Całkowicie zmienił się mój sposób myślenia. Oczywiście pozytywnie.