W Polsce z roku na rok bieganie staje się coraz popularniejsze. Z badania przeprowadzonego przez IBRIS Instytut Badań Rynkowych i Społecznych wspólnie z Polskim Związkiem Lekkiej Atletyki wynika, że obecnie biega prawie 22 proc. dorosłych Polaków. Wśród nich dominują dwudziesto- i trzydziestolatkowie. Okazuje się również, że rocznie na wydatki związane z bieganiem przeznaczają 1,8 mld zł. Najczęściej kupują obuwie i odzież sportową.

Jeszcze kilka lat temu szacowano, że jakąkolwiek aktywność fizyczną uprawia około 30 proc. Polaków, w tym bieganie 10 proc. Badanie PZLA i IBRIS pokazuje wyraźnie, że odsetek ten wzrósł niemal ponad dwukrotnie. „Polacy pokochali bieganie. To, że coraz więcej nas biega widać na ulicach polskich miast. Z roku na rok wzrasta także frekwencja na wszelkich imprezach biegowych, które odbywają się już w każdym większym mieście” – mówi Jerzy Skucha, Prezes Polskiego Związku Lekkiej Atletyki.

Najwięcej entuzjastów biegania można znaleźć wśród ludzi młodych pomiędzy 18 a 24 rokiem życia (50,4 proc) oraz 25 a 34 rokiem życia (38,5 proc.). „Wśród kobiet odsetek biegających wynosi 20,8 proc, a wśród mężczyzn 23,1 proc. Niemal 27 proc. biegaczy ma wykształcenie wyższe, a 40,9 proc. dysponuje dochodem miesięcznym powyżej 5 tys. zł. Jedna trzecia spośród nich to single” – wyjaśnia mówi Marcin Duma, prezes Instytutu IBRIS. 35,2 proc. biegaczy to mieszkańcy miast powyżej 500 tys. mieszkańców.

Ponad 63 proc. polskich biegaczy trenuje dwa-trzy razy w tygodniu. Co piąty biega codziennie. Ponad 35 proc. biegaczy uprawia bieganie co najmniej pięć lat, a niespełna jedna czwarta od trzech do pięciu lat. W ciągu ostatniego pół roku przybyło 21,4 proc. nowych amatorów tego sportu. W masowych imprezach biegowych bierze udział 15 proc. ankietowanych biegaczy. Sześciu na dziesięciu badanych przygotowuje się do nich samodzielnie, 19 proc. wraz ze znajomymi z dłuższym stażem biegowym, a 16 proc. biega rekreacyjnie bez żadnego planu treningowego. Co decyduje, że biegacze biorą udział w konkretnej imprezie? Przed wszystkim atmosfera i liczba uczestników. Taką odpowiedź wybrało 60 proc. respondentów. Z kolei pakiet startowy był ważny dla 43,6 proc. osób, a renoma imprezy, w tym opinie innych uczestników dla 37,7 proc. Biegacze informacji o bieganiu poszukują przede wszystkim w Internecie (67,8 proc.). Dla jednej czwartej źródłem informacji jest prasa, a 16,7 proc. blogi.

Łączny dochód rozporządzalny* wszystkich polskich biegaczy szacuje się na kwotę od 30 do 42 mld zł. Choć bieganie uchodzi za sport, który nie wymaga większych nakładów finansowych, to badanie pokazało, że respondenci rocznie przeznaczają na niego 1,8 mld zł. „To pokazuje, jak poważnie Polacy traktują sport, który uprawiają i jak coraz bardziej profesjonalny stosunek do niego mają. Z marketingowego punktu widzenia to ważna informacja dla firm, które swoje produkty kierują do biegaczy” – mówi Marcin Duma.

Środki, które wydają na bieganie, przeznaczają przede wszystkim na buty sportowe (88,5 proc.), odzież do biegania na wiosnę i lato (72,8 proc.) oraz jesień i zimę (69,2 proc.). Na akcesoria (zegarki, pulsometr, itd.) zwraca uwagę 17,2 proc.
Podczas zakupów kierują się przede wszystkim jakością (56,1 proc.). Wygoda jest ważna dla 54,6 proc., a cena produktów dla 48,1 proc. badanych. „Bieganie, które jest jedną z konkurencji lekkoatletycznych, to jedna z najbardziej dostępnych aktywności fizycznych, którą może uprawiać każdy, niezależnie od wieku. Do jego uprawiania, przynajmniej na początku, nie trzeba profesjonalnego sprzętu. Przede wszystkim konieczna jest chęć wyjścia z domu i potrzeba ruchu, a jak pokazuje badanie tego Polakom nie brakuje.” - podsumowuje Jerzy Skucha, prezes PZLA.

Badanie zrealizowano 21-22 marca 2015r. techniką CATI – standaryzowanych telefonicznych wywiadów kwestionariuszowych wspieranych komputerowo (Computer Aided Telephone Interview). Dochód rozporządzalny - część dochodu gospodarstwa domowego, którym może ono dysponować, przeznaczając na konsumpcję, inwestycje lub oszczędności.


Dochód rozporządzalny* - część dochodu gospodarstwa domowego, którym może ono dysponować, przeznaczając na konsumpcję, inwestycje lub oszczędności.

Dyskusja

CAPTCHA
To pytanie sprawdza czy jesteś człowiekiem i zapobiega wysyłaniu spamu.